lauantai 31. maaliskuuta 2012

Kummitkin erillään

Satakuntalaisena ihmettelen edelleen itäisemmän Suomen, tässä tapauksessa Valkealan, kirkonkirjojen käytänteitä. En nyt tietenkään mene väittämään, etteikö vastaavaa löytyisi Satakunnastakin. Enhän minä kaikkia seurakuntia ole läpikahlannut. Mutta asiantuntemuksen syvällä rintaäänellähän sopii puhua vähäisemmälläkin kokemuksella ja tietämyksellä!

Tällä kertaa ihmettelyn aiheena on kummien jako sukupuolen mukaan:

Vuonna 1773  Valkealassa kastetun Pekka Kaaponpojan vanhemmat (Kaapo Juhonpoika ja Anna Maria Israelintytär) ja kummit. Lähde: Digitaaliarkisto

Kun isä ja äiti on sijoitettu omiin sarakkeisiinsa, on samoin kummit luokiteltu sukupuolen mukaan. Käytäntö on sikäli hankala, etteivät kummien keskinäiset yhteydet ("och hustru...") tule lainkaan esiin. Tutkimassani perheessä sillä ei ole merkitystä, koska vanhempien lähtökohdat ovat tiedossa. Joskus kummeista kuitenkin saa apua äidin tai isän suvun selvittämisessä.

Olen kiinnittänyt huomiota myös nimieroihin. Valkealassa tuntuu olleen käytössä melko harvinaisia (Satakunnassa) nimiä: Natanael, Israel, Gabriel (Kaapo) ja Samuel (Samuli). Toki kahta jälkimmäistä tapaa muuallakin. Luulin ensin tutkimani suvun olleen erityisen uskonnollista, kun tällaisia nimiä antoi lapsilleen. Siitä ei kuitenkaan ollut kyse. Hiskin mukaan 1700- ja 1800-luvuilla Valkealassa on kastettu 57 Natanaelia ja 23 Israelia.

Valkealaa tutkiessani olen monta kertaa kaivannut SSHY:n Digiarkiston hyviä hakemistoja. Eihän niitä sielläkään jokaisessa rippikirjassa ole, mutta jo yhdenkin rippikirjan kylien ja talojen järjestys auttaa paljon. Jos seutu on ihan outoa, on rippikirjojen selaaminen ilman hakemistoja aikamoinen urakka. Toki Valkealassakin on joidenkin rippikirjojen ensimmäisillä tai viimeisillä sivuilla pappien tekemiä hakemistoja. Pitäisi vain muistaa avata kirjoja useampaan ikkunaan ja sitten sopivasti haarukoida.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti