tiistai 5. huhtikuuta 2016

Paikallisbussilla Tampereelta

Jatketaanpa nyt heti Tampereen alueliikenteen linjaluvista. Kyse on mielestäni jonkinlaisesta paikallisliikenteestä lähikuntiin. Sen lisäksi oli olemassa pitempiä vuoroja, ainakin Tampereen ja Porin väliä ajettiin linja-autoilla. Ja tietysti omanaan oli kaupungin sisäinen liikenne. Uskoakseni sodan jälkeen oli jo olemassa kaupungin omistama liikennelaitos. Luvat näyttäisivät koskevan aikaa 30-luvun loppupuolelta 50-luvun alkuun. Tampereelta pääsi moneen suuntaan:

Kangasalle liikennöivät ainakin Tampereen Liikenne Oy:n autot, jotka kulkivat Messukylän ja Rekiälän kautta Kangasalan kirkonkylään ja osa edelleen Keski-Hämeen parantolaan. Vuoroja oli toistakymmentä päivässä. Isomustajärvi ja Hietaranta ajoivat Tampereelta Messukylän, Olkahisten ja Nurmen kautta Ruutanaan neljällä päivittäisellä vuorolla

Messukylän suuntaan pääsi Lauri Viitasen kyydissä Hippoksen kautta Takahuhtiin 25 - 32 vuorolla, Viitasen ja Kovasen autoilla Tampereelta Messukylän kirkolle ja Takahuhtiin yli 20 vuorolla päivässä ja Väinö Paunu Oy:n autoilla Messukylän kautta Aitolahteen ja Aitoniemeen kesäaikaan kahdeksalla ja talvisin kolmella vuorolla päivässä. Takahuhdin kautta Atalan tiehaaraan matkasivat Messukylän Auto-osuuskunnan bussit viisi kertaa päivässä. Sama toimija oli myös Messukylän kirkonkylän kautta Vatialan tiehaaraan yli 20 kertaa päivässä kulkeneella linjalla, kuten myös Tampereen ja Takahuhdin välillä. Vatialaan pääsi myös Kovasen ja Viitasen autoilla kymmeniä kertoja päivässä. Samalla liikennöitsijällä oli vuoroja myös Vehmaisten kautta.

Nämä Kangasalan ja Messukylän vuorot taitaisivat oikeastaan kuulua samaan kappaleeseen, mutta menkööt tällä kertaa näin. Huomasin vasta kirjoittaessani, että usein mentiin Messukylän kautta Kangasalan puolelle.

Näsijärven maisemat varmaan näkyivät auton ikkunasta. Lähde: pixabay

Lempäälään kulki Väinö Paunu Oy reittiä Tampere - Vihioja - Kulju - Hakkari - Kuokkala - Lempäälä kk - Kuokkala - Nurmi (Säijä) arkisin viidellä, pyhisin hiukan useammalla vuorolla. Sama yhtiö ajoi lisäksi reittiä Tampere - Vihioja - Kulju 33 vuoroa päivässä.

Eri puolille Pirkkalaa matkasivat Arvo, Antti ja Urho Suojärven omistamat linja-autot ainakin 26 vuorolla päivässä.

Nokiallekin oli liikennettä. Väinö Paunu Oy ajoi sinne Epilän kautta, osa vuoroista poikkesi Pitkäniemessä. Suoria yhteyksiä oli 28 vuoroa päivässä.

Ylöjärvelle ajoivat Tampereen Liikenne Oy:n autot Pispalan kautta Pohtolaan 40 vuoroa päivässä, saman liikennöitsijän busseilla pääsi Lielahden kautta Teivaalaan neljällä vuorolla päivässä. Nieminen, Helminen ja Pinomäki kuljettivat väkeä Epilän kautta Ylöjärvelle suuntautuneella reitillä kuusi kertaa päivässä. Myös Martti Lindroosin autot kulkivat Tampereen ja Ylöjärven kirkonkylän väliä. Hänellä oli liikennettä myös reitillä Tampere - Epilä - Ylöjärven kirkonkylä - Veittijärvi - Vahanta - Kaihari - Kyöstilänkylä - Lörpyksen tiehaara.

Lisäksi Penttilä ja Tähtivuori liikennöivät Rautaharkon kautta Ahlmanin koulun tiehaaraan Koivistonkylässä yli 40 vuorolla päivässä. Aleksi Kallio taas harjoitti liikennettä seitsemän hengen seka-autolla Tampereelta Ylöjärven ja Pentinmaan kautta Rokkakoskelle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti